V loňském roce byla vypracována studie EIA k přeložce silnice II/240, která má propojit dálnici D7 s dálnicí D8 (kolem Tuchoměřic, Lichocevsi, Velkých Přílep, Svrkyně, Turska, Holubic, Chvatěrub a Kozomína) a silnicí II. třídy č. II/101. Jejím cílem je vymezení a posouzení vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví, které může přeložka vyvolat. Celkem jsou v ní posuzovány tři varianty (A, B a B1), které se liší vedením trasy v úseku D7 – Holubice. Výsledkem studie je konstatování, že při dodržení navržených ochranných opatření je z hlediska vlivů na životní prostředí realizovatelná pouze varianta B. Ostatní varianty označuje za nevhodné. Proto jsem se při vytažení údajů o předpokládaném vlivu na dopravu v Horoměřicích zaměřil pouze na tuto variantu.
Trasy varianty A, B a B1. Obrázek převzat z dokumentu PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101, příloha A2, https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073
Celá studie je k dispozici včetně příloh v Informačním systému EIA na adrese https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073. Dopravní zátěží se zabývá příloha B9 této studie. Prognóza dopravy je v ní vypočtena pro roky 2024 a 2040. Nás budou zajímat počty vozidel pěti silnic spojujících naši obec s okolím. Pro jednoduchost jsem je pojmenoval shodně s názvy ulic. Jejich umístění je znázorněno na následující mapě.
Dopravní zátěž podle jednotlivých variant
Varianta bez přeložky a bez SOKP
Zdroj dat: Příloha B9 dokumentu PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101, https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073
Z grafu předpokládané dopravní zátěže na sledovaných místech v obci bez výstavby přeložku II/240 (tzv. varianta 0) a bez výstavby SOKP (silniční okruh kolem Prahy) je zřejmé, že doprava v obci bude růst. Nejvíce v ulici Únětická o 3130 vozidel (tj. o necelých 40 %) a ulici Hrdinů o 2870 vozidel (tj. cca o 32 %). U ostatních tří ulic shodně o přibližně 800 vozidel. V této variantě zůstane hlavní průtah obcí i v roce 2040 ulicemi Hrdinů – Velvarská – Únětická.
Varianta přeložky B bez SOKP
Zdroj dat: Příloha B9 dokumentu PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101, https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073
Přeložka silnice II/240 ve variantě B bez SOKP odvede podle dopravní studie část vozidel mimo obec. To dokladuje celkově nižší nárůst dopravy oproti variantě 0 ve všech sledovaných místech a v ulici Velvarské ve směru Velké Přílepy dojde dokonce k úbytku vozidel oproti roku 2017. Hlavní tah v obci nadále povede ulicemi Hrdinů – Velvarská – Únětická.
Varianta bez přeložky s SOKP
Zdroj dat: Příloha B9 dokumentu PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101, https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073
Z grafu je patrné, že vybudování SOKP v jižní variantě bez přeložky silnice II/240 se změní hlavní trasa průjezdu vozidel obcí. Nově bude nejvíce vozidel jezdit ulicí Velvarská, tedy od Prahy na Velké Přílepy. Počet vozidel přijíždějících po Velvarské ulici směr Praha vzroste o cca 226 % (tj. o 11 030) vozidel denně. Naopak se uleví ulicím Únětická a Hrdinů. Doprava z centra obce směrem k letišti bude téměř nulová. Ze všech čtyř porovnávaných možností zatíží dopravou centrum obce nejvíce. Důležité je zmínit, že SOKP v jižní variantě přivede do těsné blízkosti obce dalších přibližně 102 tisíc vozidel denně.
Varianta přeložky B s SOKP
Zdroj dat: Příloha B9 dokumentu PŘELOŽKA SILNICE II/240 (D7 – D8) ÚSEK MEZI DÁLNICÍ D7, DÁLNICÍ D8 A SILNICÍ II. TŘÍDY Č. II/101, https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1073
Vybudování přeložky II/240 společně s jižní variantou SOKP změní směr hlavního průtahu obcí na ulici Velvarskou, kde dojde ve směru Praha k nárůstu dopravy o necelých 143 % (tj. 7 tisíc) vozidel denně. Zároveň se odlehčí ulicím Hrdinů o 8710 vozidel a Únětické o 3300 vozidel denně. Zároveň je nutné dodat, že jižní varianta SOKP přivede do těsné blízkosti obce dalších přibližně 96 tisíc vozidel.
Závěr
Cílem tohoto článku je přiblížit občanům vývoj dopravy v centru obce Horoměřice tak, jak jej vidí autoři dopravní studie, která je součástí dokumentace EIA k přeložce silnice II/240. Tato studie se nezabývá pouze přeložkou, ale bere v potaz i možné vybudování severního obchvatu kolem Prahy v plánované jižní variantě.
Z uvedených grafů je patrné, že přeložení silnice II/240 odvede část vozidel z centra obce. Dalším, pro mne zajímavým, aspektem je změna hlavního průtahu obcí po vybudování SOKP. Vše ovšem závisí na konkrétní podobě severního okruhu Prahy a na případných dalších dopravních opatřeních, jak v centru obce, tak i širším okolí.