Ve čtvrtek 30.8.2018 pořádala Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu diskusní setkání s názvem “Pražský okruh a jeho dopady na Horoměřice a okolí”. Mezi pozvanými hosty byli mimo jiné bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, Renáta Voláková ze Sdružení občanů okolí SOKP proti hluku z dopravy, starosta Horoměřic Zdeněk Babka a zástupce sdružení Naše Horoměřice Ivan Král.
Jako první nás Klára Vokáč Machalická seznámila se Silničním okruhem kolem Prahy (SOKP) a jeho dopady na Horoměřice a okolí. Následovala prezentace Antonína Prachaře, ve které prošel možná úskalí prosazované jižní varianty a její letmé porovnání se severní variantou. Starosta Horoměřic Zdeněk Babka přenechal svůj prostor Václavu Káškovi. Ten vyjádřil silný nesouhlas s vystoupením pana Prachaře. Zástupce Našich Horoměřic Ivan Král vysvětlil přítomným, že jižní varianta je zbytečná a důležitá je přeložka II/240. Renáta Voláková nás seznámila s dopady otevření úseku 512 na občany Jesenice. Zástupci Suchdola prezentovali možná rizika spojená s SOKP na území Suchdola. Závěrem vystoupil projektant Milan Strnad s bližšími informacemi o přeložce II/240.
Převážná část diskuse se nesla v duchu vyzdvižení negativ jižní varianty SOKP a ohledně konkrétních vlivů na Horoměřice. Diskuse nepřinesla žádné konkrétní závěry a je zřejmé, že se jedná o dlouhodobý proces.
Některé prezentace přednášejících jsou k nahlédnutí na webu organizátora.
Co si z celé diskuse odnášíme
Současné vedení obce je pro jižní variantu vedenou mezi Horoměřicemi a Prahou a počítá s ní od roku 1999 v Územním plánu. Tato varianta zvedne dle studie “Komplexní posouzení alternativního návrhu Pražského okruhu” dopravu na silnici II/240 směrem na Bořislavku cca 3x.
Zdroj: Studie Komplexní posouzení alternativního návrhu Pražského okruhu
Výduchy z plánovaného tunelu pod Suchdolem se mají nacházet cca 150 metrů od zástavby obce. Při severozápadním proudění vzduchu půjdou všechny výfukové plyny směrem do obce.
Jižní variantou okruhu bude dotčeno cca 100 tisíc obyvatel. V případě zvolení severní varianty by dotčení bylo pouze pětinové, tj 20 tisíc obyvatel.
Možnou alternativou je takzvaná severní varianta, která je plánována dál od centra Prahy ve spojení s přeložkou silnice II/240. Ta by dle návrhu měla propojit dálnici D7 a dálnici D8. Z D7 by odbočovala zhruba na pomezí Středokluk a následně by kolem Velkých Přílep, Holubic a Dolan ústila do Kralup nad Vltavou, odkud by již po budoucí komunikaci přivaděčem směřovala na D8. Byť se nejedná o dálnici, ale pouze rychlostní silnici s dvěma pruhy v každém směru, může to být jednoznačně nejlogičtější a nejšetrnější varianta, která by řešila nejen problém tranzitní dopravy mezi uvedenými dvěma dálnicemi.
Naše stanovisko
Musíme si uvědomit, že žijeme na jednom z přivaděčů dopravy do centra blízké metropole a v oblasti s vysokým nárůstem počtu obyvatel. S tím je spojený i nárůst osobní dopravy v podobě denního dojíždění do zaměstnání, škol a podobně. Již dnes počet vozidel, které za den projedou ulicí Velvarskou několikanásobně překračuje oficiálně uváděná čísla (v průměru 6255 vozidel za den dle ŘSD).
Je naprosto jasné, že severní obchvat Prahy je potřebný a jeho stavba nevyhnutelná. Variant je několik a je potřeba prosazovat ta řešení, při kterých nám bude doprava více sloužit než škodit. A nechce pouze přesunout problém jinam.
Tranzitní doprava
Pro nás je to v první řadě vybudování přeložky II/240, která může odvést podstatnou část tranzitní dopravy z centra obce. Velmi nás překvapuje vyjádření starosty Zdeňka Babky, že zde žádná tranzitní doprava není.
Dále podpoříme stavbu jižní varianty za podmínek, že bude splňovat parametry vnitřního městského okruhu (např. váhovým omezením jako je tomu na Jižní spojce před Barandovským mostem). Praha jako celek nemůže donekonečna fungovat na bázi přívozů. Tím dojde ke snížení emisní i hlukové zátěže a k investičnímu zlevnění stavby.
Lokální doprava
Je důležité si uvědomit, že lokální dopravu v centru obce nám pražský obchvat nevyřeší – tu si musíme vyřešit nezávisle na obchvatu sami. S výstavbou okruhu je spojené i budování komerčních zón, s kterými je počítáno i v návrhu územního plánu. Komerční objekty budou obsluhované kamiony a přitáhnou další menší auta. Tím, že kdysi plánovaný severozápadní obchvat Horoměřic nám developerské společnosti zastavěly, nezbývá než hledat jiné varianty a důkladně je analyzovat včetně jejich dopadů. Příkladem nám mohou být Velké Přílepy se svým již vypracovaným modelem intenzity dopravy do roku 2040. Není nám jasné, jak může současné vedení obce plánovat výstavbu komunikací v místech, kde je není možné díky prostorové dispozici současné zástavby vůbec vybudovat. Tuto skutečnost chceme při veřejném projednání Územního plánu připomínkovat. Jakmile bude známý termín, budeme vás informovat.
To vše se nám může podařit jedině aktivním zájmem o dění kolem okruhu (např. připomínkování Metropolitního plánu v roce 2020), spojenectvím s dalšími subjekty a vzájemnou diskusí mezi sebu i občany.
Použité zdroje:
- Prezentace hostů diskusního setkání
- Komplexní posouzení alternativního návrhu Pražského okruhu
- Článek Připomínky k Metropolitnímu plánu
- Přeložka silnice II/240, jejíž součástí je i obchvat Kralup, dostala zelenou
- Informační systém EIA – Dokumentace k přeložce II/240
- Model intenzity dopravy Velkých Přílep do roku 2040
- Celostátní sčítání dopravy