Na zasedání zastupitelstva č. 33-2018 dne 18.6.2018 proběhla diskuze mezi občany a zastupiteli na téma návrhu okružních křižovatek v ulicích Hrdinů a Velvarské. Celá debata ve mně zanechala několik otázek. Je opravdu kruhový objezd ve všech případech tím jediným správným řešením? A co třeba semafory?
Navrhované okružní křižovatky
Pojďme se podívat, jaké jsou konkrétní návrhy okružních křižovatek v Návrhu územního plánu na katastrálním území obce Horoměřice:
- WD2 – okružní křižovatka na silnici III/2404 (ulice Hrdinů), která je součástí plánovaného propojení silnic II/240 (ulice Velvarská) a silnice III/2404 (ulice Hrdinů) obslužnou komunikací (WD1). Tato křižovatka je navržena zhruba v místech za cedulí č. IS 12a označující začátek obce při příjezdu od letiště.
- WD3 – okružní křižovatka na silnici III/2404 (ulice Hrdinů). Tato křižovatka má nahradit současnou křižovatku ulice Hrdinů a ulice Nebušické nedaleko restaurace U Wočka.
- WD4 – okružní křižovatka na silnici II/240 (ulice Velvarská). Je součástí plánované přeložky silnice III/2411 (ulice Únětická), která řeší současné problematické napojení těchto dvou silnic (ulice Velvarské a ulice Únětické) protažením ulice Politických vězňů.
Porovnání okružní křižovatky a semaforů
Okružní křižovatka
Okružní křižovatka je část pozemní komunikace, obvykle na silničním uzlu (úrovňovém křížení), na kterém se doprava pohybuje jedním směrem okolo středového ostrova. Mezi její výhody patří zpomalení a zklidnění dopravy, snížení následků dopravních nehod a možnost otočení se. Největšími nevýhodami této křižovatky jsou rozsáhlejší stavební úpravy, delší chodecké trasy, výrazné ovlivnění dopravy chodci nebo zvýšené nebezpečí pro cyklisty.
Křižovatka řízená světelným signalizačním zařízením
Výhodami tohoto typu křižovatky jsou schopnost přenést vyšší kapacitu dopravy, dynamické přizpůsobení signálního plánu křižovatky aktuální intenzitě na jednotlivých vjezdech, možnost preference vozidel MHD a IZS, bezpečné převedení chodců a menší zábor pozemků. Oproti tomu je nutné její napájení elektrickou energií, také je potřeba více peněz na její údržbu, a vozidla se na signál “Volno” většinou pomaleji rozjíždějí, což snižuje její kapacitu.
Závěr
Nenašel jsem žádné jednoznačné stanovisko, v jakém případě použít okružní křižovatku. Vždy je nutné posoudit vícero faktorů a jen obecné argumenty nestačí.
Z mého pohledu je návrh okružní křižovatky WD2 opodstatněný. Nalézá se na okraji obce a je spojnicí mezi jízdou do vnitřku obce a jižní spojkou silnic III/2404 a II/240. U návrhů WD3 a WD4 si výhodností kruhového objezdu nejsem jist. U WD3 se jedná o napojení silnice třetí třídy na místní komunikace vedoucí k obytným domům. U WD4 považuji za nevhodné nalepení tří vjezdů vedle sebe do jedné poloviny kruhové křižovatky. Proto bych rád uvítal před vlastní realizací každé křižovatky vytvoření studie posuzující vhodnost použitého řešení.
Použité zdroje:
- Návrh územního plánu (zveřejněn 21.7.2017, změněn 28.5.2018)
- Zápis ze zastupitelstva č. 33-2018
- Článek Okružní křižovatky versus světelné řízené křižovatky
- Okružní křižovatky – ano či ne?